12.
ČVC
Má SEO ještě smysl?

Pokud se budete pohybovat ve světě online marketingu, dříve nebo později se nevyhnete setkání s tajemnou zkratkou SEO. Co to je a na co si dát pozor si rozebereme v následujícím článku.

 

Samotná zkratka SEO pochází z anglického spojení Search Engine Optimization, tedy česky Optimalizace pro vyhledávače. Ve zkratce to znamená, že prací ve prospěch svého webu jej posouváte ve výsledcích přirozeného vyhledávání směrem nahoru. V ČR se jedná samozřejmě z 99% o vyhledávače Google a Seznam.

 

Jako všechno ostatní i SEO funguje jen pokud ho děláte správně. Nejprve si položíme několik otázek a hned na ně i odpovíme:

1. Zaměřte se na svého zákazníka, bude Vaši službu nebo produkty vůbec hledat?

Pokud máte produkt, který je na trhu již zavedený, má jistý smysl SEO dělat. V takovém případě ale počítejte s konkurencí, která bude zřejmě optimalizovat také. Pokud ovšem máte originální produkt, zaměřte svou pozornost raději do bannerové reklamy.

2. SEO je dlouhodobá záležitost, máte nervy a finance si počkat na výsledky?

Když s tím jednou začnete, nemůžete přestat. Můžete roky optimalizovat a pomalu stoupat ve výsledcích vyhledávání. Ovšem pokud přestanete i jen na chvíli, může Vám konkurence o pěkný kus utéct.

3. Víte jak na to?

SEO má spoustu oblastí a není úplně jednoduché se ve všem vyznat. Začít byste měli na vašich vlastních stránkách s tzv. on-page faktory, ale tím to zdaleka nekončí. Pokud si nejste jistí, jak na to, svěřte raději optimalizaci nějakému odborníkovi. Pokud totiž budete optimalizovat špatně, spíše svému webu uškodíte. 

 

V první řadě kvalitní stránky!

Pokud se rozhodnete, že pro Vás má SEO smysl, musíte začít u sebe. Hlavním kritériem, které vyhledávače posuzují jsou totiž on-page faktory. Tedy kvalita a obsah Vašich vlastních stránek. Každý, kdo pro Vás bude SEO dělat by se měl nejdříve zaměřit na nedostatky Vašeho webu. Nejedná se ovšem jen o technickou stránku věci, ale i o obsah a správné složení Vašich stránek. 

Pokud máte vše hotovo, je čas se zaměřit na off-page faktory, tedy linkbuilding.

 

Na co si dát pozor a jak se vyhnout SEO šamanům:

 

1. Registrce do katalogů

 V dřívějších dobách byl zápis do katalogů užitečný, ovšem dnes je u nás jen několik katalogů do kterých má smysl svůj web registrovat. Získání tisíců zpětných odkazů během pár dní zní sice lákavě, ale pokud si podobnou službu obejdáte, můžete od Googlu čekat spíše penalizaci. Čím porušujete pravidla likbuildingu:

  • Nárůst linků v krátkém čase
  • Stejný text odkazů
  • Odkazy směřující na jednu adresu
  • Nekvalitní zdroj

2. Mikrostránky

Duplicitní obsah na více webech může Vaše stránky také penalizovat. Jestliže tedy nemáte na mikrostránky co dát, raději je nedělejte. Pokud tedy Vaše mikrostránky nebudou originální, nebo nebudou správným způsobem doporučovat hlavní web, u vyhledávačů si příliš nepolepšíte.

3. PR články

Jako v případě výše zmíněných, nejdůležitější je originální obsah. Aby Vám dal Google za PR článek plusové body, musí být celý odkazující web tématicky stejný, jako ten Váš. Jestliže tedy budete doporučovat autodíly na webu o zvířatech, dostanete v horším případě i body mínusové.

4. Nesmyslné komentáře

Pokud si objednáte nevhodný linkbuilding, "odborník" naseká odkazy všude, kde mu v tom nikdo nezabrání. V lepším případě to nebude mít žádný efekt, v horším budete označeni za spamera. Odkazy do komentářů umisťujte jen tam, kde to má opravdu smysl, tedy pokud máte k tématu co říci.

 

Co říci závěrem?

Optimalizace pro vyhledávače určitě dokáže být pro Váš web užitečná, ale určitě je potřeba ji dělat s rozmyslem. On-page optimalizaci má smysl dělat určitě. U off-page buďte ale opatrnější, jestliže je Vaše služba originální, nebo nepotřebujete dlouhodobé výsledky, věnujte svůj čas raději bannerové reklamě, e-mail marketingu a sociálním sítím.